Seite wählen

TUMCS | JS | 20.04.2023

Am Fachgebiet Marketing und Management Nachwachsender Rohstoffe, TUM Campus Straubing sind derzeit mehrere Forschungsarbeiten zu verschiedenen Themen vorhanden.

 

At the Chair of Marketing and Management of Renewable Resources, TUM Campus Straubing, several research works are available on various topics.

 

Biobasierte Dämmstoffe für Wohngebäude | Bio-based insulation materials for residential buildings

Deutsche Sprechkenntnisse nötig (German language skills needed):

1. Untersuchung des Status Quo des Einsatzes von biobasierten Dämmstoffen in Wohngebäuden in Deutschland, mit Fokus auf Bayern (Literaturarbeit)
2. Förderprogramme für den Einsatz von biobasierten Dämmstoffen für Wohngebäude auf verschiedenen regionalen Ebenen: Status Quo und Rückschau (Literaturarbeit, ggf. Qualitative Inhaltsanalyse, ggf. Einsatz von Expertengesprächen möglich)
3. Interesse an und Akzeptanz von biobasierten Dämmstoffen in Wohngebäuden bei relevanten Akteuren (Literaturarbeit, ggf. Expertengespräche) in Deutschland

Deutsche oder englische Sprachkenntnisse (German or English language skills):

1. Untersuchung des Status Quo des Einsatzes von biobasierten Dämmstoffen in der EU/ in verschiedenen Ländern (Literaturarbeit);
Investigation of the status quo of the use of bio-based insulation materials in the EU/ in different countries (literature work)

Ansprechperson/Contact person: Dr. Agnes Emberger-Klein | E-Mail: agnes.emberger-klein@hswt.de

Konsumenteninteresse für Lebensmittel aus alternativen Proteinquellen | Consumer interest in alternative protein products

Englisch/ Deutsch (ggf. weitere Sprachkenntnisse von Vorteil):
English or German (additional language skills may be advantageous):

1. Consumer interest in alternative protein products/sources in Mediterranean countries (systematic literature review)
2. Consumer interest in alternative plant-based protein sources in Mediterranean countries (literature review)
3. Consumer interest in alternative insect-based or fungi-based protein sources in Mediterranean countries (1) (literature review)
4. Foreign students’ (preferably from Mediterranean countries (1)) interest in different alternative protein food products (2) (focus group workshops or semi-structured interviews)
5. Interest of individuals with migration background from Mediterranean countries in different alternative protein food products (focus group workshops or semi-structured interviews, where applicable: standardized survey) (2)
6. Interest in different alternative protein food products (2) in different Mediterranean countries (online focus group workshops or semi-structured interviews, where applicable: standardized survey)

(1) E.g from Turkey, Tunisia, Portugal; but others are possible.
(2) Possibilities:
– Fermented vegetable pickles enriched with protein produced from tomato pomace or tomato leaves
– Tahini enriched with sesame protein produced from sesame cake
– Snack product (e.g. bars) enriched with date protein produced from date cake (as byproduct of date syrup production)
– Insect proteins as protein powder to be used in specific fields of nutrition with high interest in proteinenriched food products (e.g. sports nutrition)
– Mycoprotein as protein powder to be used in different food products

Ansprechperson/Contact person: Dr. Agnes Emberger-Klein | E-Mail: agnes.emberger-klein@hswt.de

Verwendung von Altholz (3) aus Konsumentensicht | Use of matured timber (4) from a consumer perspective

Deutsch oder Englisch
German or English

1. Generelles Verbraucherinteresse und Zielgruppen für Altholz-Produkte
General consumer interest and target groups for matured timber products
2. Marktakzeptanz von Unternehmen für Altholz-Produktkonzepte
Market acceptance of companies for matured timber product concepts
3. Verbraucherakzeptanz für innovative Altholzprodukte
Consumer acceptance of innovative matured timber products
4. Verbraucherpräferenzen und Zahlungsbereitschaften für innovative Altholzprodukte
Consumer preferences and willingness to pay for innovative matured timber products

(3) Altholz: Holz, das bereits einem Verwendungszweck zugeführt worden war und als Abfall zur Altholzentsorgung oder als Sekundärrohstoff bereitsteht
(4) Matured timber: Wood that has already been used for a purpose and is available as waste for disposal or as a secondary raw material in recycled wood

Ansprechperson/Contact person: Dr. Thomas Decker | E-Mail: thomas.decker@hswt.de

Emotionen und gesunde Lebensmittelauswahl | Emotions and healthier food product choice

Deutsch oder Englisch | German or English

1. Wie beeinflussen Emotionen eine gesündere Lebensmittelauswahl? (Feldstudie/ standardisierter Fragebogen mit Emotionsinduktion)
How do emotions affect healthier food product choice? (field study/ standardized survey including emotion induction)

Ansprechpartner/Contact person: Katrin Brückner M. Sc. | E-Mail: katrin.brueckner@hswt.de

 

Der Zuschnitt der Themen kann je nach Art der Abschluss-/Studienarbeit angepasst werden. Gleiches gilt für die Methoden. Inhaltliche Details und Zuschnitt können in einem ersten Gespräch besprochen werden.

The topics can be adapted according to the type of thesis/study work. The same applies to the methods. Content details and adjustments will be discussed in an initial conversation.

Bei Interesse melden Sie sich bitte per Mail
If you are interested, please contact us by email

Prof. Dr. Klaus Menrad
E-Mail: klaus.menrad@hswt.de