Alternativer Text

Publications

2021

Scientific publications in peer-reviewed journals

  • Niedermeier, A.; Emberger-Klein, A.; Menrad, K. (2021): Which factors distinguish the different consumer segments of green Fast Moving Consumer Goods in Germany? Business Strategy and Environment, S. 1-16, (https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/bse.2718)
  • Niedermeier, A.; Emberger-Klein, A.; Menrad, K. (2021): Drivers and barriers for purchasing green fast-moving consumer goods: A study of consumer preferences of glue sticks in Germany. Journal of Cleaner Production 284, S. 124804. (https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.124804)
  • Peter Emberger, Michael Hinrichs, Georg Huber, Agnes Emberger-Klein, Klaus Thuneke, Peter Pickel, Edgar Remmel (2021): Field tests and real-world exhaust gas emissions of a pure rapeseed oil-fuelled harvester in forestry: Testing a solution for combined water, soil, and climate protection. In: Journal of Cleaner Production, Volume 280, Part 1,  124360. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.124360.


Contribution to conference proceedings

  • Spykman, Olivia; Emberger-Klein, Agnes; Gabriel, Andreas und Gandorfer, Markus (2021): Field robots from the perspective of society – evaluation of a discrete choice experiment. In: M. Meyer-Aurich, Andreas et al.: Informations- und Kommunikationstechnologien in kritischen Zeiten, Lecture Notes in Informatics (LNI), Gesellschaft für Informatik, Bonn 2021: 295-300.

 

2020

Scientific publications in peer-reviewed journals

  • Nguyen, M. ; Emberger-Klein, A.; Menrad, K. (2020): Personalized coupons for lowercalorie fast-food choices among young German adults and the influence of consumers´ nutritional attitudes on promotion effectiveness. British Food Journal (https://doi.org/10.1108/BFJ-08-2020-0709)
  • Lampmann, L.; Hannink, A.; Kiesswetter, E.; Emberger-Klein, A.; Volkert, D.; Menrad, K. (2020): Protein for community-dwelling older people: Aspects that influence the perception of commercially available protein drinks. Frontiers in Nutrition 7, S. 100 ff. (https://doi.org/10.3389/fnut.2020.00100)
  • Bauer, A.; Menrad, K. (2020): The nexus between moral licensing and behavioral consistency: Is organic consumption a door-opener for commitment to climate protection? The Social Science Journal S. 1-15 (https://doi.org/1080/03623319.2020.1757350)
  • Bauer, A.; Menrad, K. (2020): Beyond risk and return: What motivates environmentally friendly or harmful student fund investments in Germany? Energy Research & Social Science 67, 101509 (https://doi.org/10.1016/j.erss.2020.101509)
  • Klein, F.; Emberger-Klein, A.; Menrad, K. (2020): Indicators of consumers’ preferences for bio-based apparel: A German case study with a functional rain jacket made of bioplastic. Sustainability 12, S. 675-695 (https://doi.org/10.3390/su12020675)


Book contributions

  • Menrad, K. (2020): Nachhaltigkeit und Konsum im Lichte der Corona-Krise. In: Molls, M.; Eberspächer, j. et al. (Hrsg.): Denkanstöße für die Zeit nach Corona. TUM Forum Sustainability – Wissenschaft, Vernunft & Nachhaltigkeit. TU München. S. 182-185
  • Scherer, C.; Klein, F.; Emberger-Klein, A.; Menrad, K. (2020): Einschätzung von Biokunststoffen in der Bevölkerung und bei KäuferInnnen in Deutschland. In: Endres, H.-J.; Mudersbach, M.; Behnsen, H.; Spierling, S. (Hrsg.): Biokunsstoffe unter dem Blickwinkel der Nachhaltigkeit und Kommunikation. Springer Fachmedien, Wiesbaden, S. 159-181 (https://doi.org/10.1007/978-3-658-27795-6)
  • Blesin, J.-M.; Möhring, W.; Klein, F.; Scherer, C.; Emberger-Klein, A. ; Menrad, K. (2020): Biokunststoffe in der Wahrnehmung und Einschätzung in der Bevölkerung und bei VerbraucherInnen. In: Endres, H.-J.; Mudersbach, M.; Behnsen, H.; Spierling, S. (Hrsg.): Biokunststoffe unter dem Blickwinkel der Nachhaltigkeit und Kommunikation. Springer Fachmedien, Wiesbaden, S. 127-158 (https://doi.org/10.1007/978-3-658-27795-6)
2019

Scientific publications in peer-reviewed journals

  • Welz, A.; Emberger-Klein, A.; Menrad, K. (2019): The importance of herbal medicine use in the German health-care system: Prevalence, usage pattern, and influencing factors. BMC Health Services Research 19, 952(https://doi.org/10.1186/s12913-019-4739-0)
  • Spänig, S.; Emberger-Klein, A.; Sowa, J.-P.; Canbay, A.; Menrad, K.; Heider, D. (2019): The virtual doctor: An interactive artificial intelligence based on deep learning for non-invasive prediction of diabetes. Artificial Intelligence in Medicine 100 (https://doi.org/10.1016/j.artmed.2019.101706)
  • Lemmerer, A.; Menrad, K. (2019): Acceptance of new food products: Reference prices and psychological moderators of heterogeneous price effects. Journal of Food Products Marketing 25, Nr. 7, S. 713-733 (https://doi.org/10.1080/10454446.2019.1647905)
  • Baumhof, R.; Decker, A.; Menrad, K. (2019): A comparative analysis of house owners in need of energy efficiency measures but with different intentions. Energies 12, S. 2267-2286 (https://doi.org/10.3390/en12122267)
  • Berki-Kiss, D.; Menrad, K. (2019): Consumer preferences of sustainability labeled cut roses in Germany. Sustainability 11, S. 3358-3377 (https://doi.org/10.3390/su11123358)
  • Bauer, A.; Menrad, K. (2019): Standing up for the Paris Agreement: Do global climate targets influence individuals’ greenhouse gas emissions? Environmental Science & Policy 99, S. 72-29 (https://doi.org/10.1016/j.envsci.2019.05.015)
  • Welz, A.; Emberger-Klein, A.; Menrad, K. (2019): What motivates new, established and long-term users of herbal medicine: Is there more than push and pull? BMC Complementary and Alternative Medicine 19, S. 170-179 (https://doi.org/10.1186/s12906-019-2584-7)
  • Klein, F.; Emberger-Klein, A.; Blesin, J. M.; Möhring, W.; Menrad, K. (2019): Influencing factors for the purchase intention of consumers choosing bioplastic products in Germany. Sustainable Production and Consumption 19, S. 33-43 (https://doi.org/10.1016/j.spc.2019.01.004)
  • Nguyen, M. T. T.; Emberger-Klein, A.; Menrad, K. (2019): A systematic review on the effects of personalized price promotion for food products. Journal of Food Products Marketing 25, Nr. 3, S. 257-275 (https://doi.org/10.1080/10454446.2018.1529647)


Contributions to conference proceedings


Selected presentations at scientific conferences and professional events

  • Menrad, K.; Decker, T.; Habermehl, T.; Niedermaier, A. (2019): Verbraucheraspekte bei Lebensmittel(plastik)verpackungen. Impulsreferat beim Rewe Group Stakeholder Forum 2019. 25.10.2019 in Wien
  • Berki-Kiss, D.; Menrad, K. (2019): Investigating purchase intention of different consumer segments for Fairtrade cut roses in Germany. Vortrag auf dem 3. Symposium für Ökonomie im Gartenbau. 15.11.2019 in Freising
  • Bauer, A.; Menrad, K. (2019): Behavioral consistency: Is organic consumption a door-opener for engagement for nature? Vortrag auf „The 6th European Conference on Psychology & Behavioral Sciences”-Konferenz. 5.-6.7.2019 in Brighton (England)
  • Berki-Kiss, D.; Menrad, K. (2019): Nachhaltigkeit bei Zierpflanzen aus Verbrauchersicht. Vortrag auf dem 6. Weihenstephaner Hochschulforum Gartenbau. 05.07.2019 in Freising
  • Nguyen, M.; Emberger-Klein, A.; Menrad, K. (2019): Some like it tailor-made: Effectiveness of personalized coupons for lower-calorie food choices at a university canteen. Vortrag auf International Food Marketing Research Symposium. 12.-13.6.2019 in Sippy Downs, Sunshine Coast (Australien)
  • Berki-Kiss, D.; Menrad, K. (2019): Einflussfaktoren auf die Kaufentscheidung bei Fairtrade Rosen. Vortrag auf 53. DGG-Jahrestagung „Future Food Production“. 8. März 2019 in Berlin
2018

Scientific publications in peer-reviewed journals

  • Rahbauer, S.; Menapace, L.; Menrad, K.; Lang, H. (2018): Determinants for the adoption of green electricity by German SMEs – An empirical examination. Energy Policy 123, S. 533-543 (https://doi.org/10.1016/j.enpol.2018.09.033)
  • Scherer, C.; Emberger-Klein, A.; Menrad, K. (2018): Consumer preferences for outdoor sporting equipment made of bio-based plastics: Results of a choice-based-conjoint experiment in Germany. Journal of Cleaner Production 203, S. 1085-1094 (https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.08.298)
  • Scherer, C.; Emberger-Klein, A.; Menrad, K. (2018): Segmentation of interested and less interested consumers in sports equipment made of bio-based plastic. Sustainable Production and Consumption 14, S. 53-65, (https://doi.org/10.1016/j.spc.2018.01.003)
  • Welz, N.; Emberger-Klein, A.; Menrad, K. (2018): Why and when people use herbal medicine: Insights from a focus-group study in Germany. BMC Complementary and Alternative Medicine 18, S. 92 ff. (https://doi.org/10.1186/s12906-018-2160-6)
  • Langer, K.; Decker, T.; Roosen, J.; Menrad, K. (2018): Factors influencing citizens‘ acceptance and non-acceptance of wind energy in Germany. Journal of Cleaner Production 175, S. 133-144 (https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.11.221)
  • Emberger-Klein, A.; Menrad, K. (2018): The effect of information provision on supermarket consumers’ use of and preferences for carbon labels in Germany. Journal of Cleaner Production 172, S. 253-263 (https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.10.105)
  • Baumhof, R.; Decker, T.; Menrad, K. (2018): Which factors determine the extent of house owners‘ energy-related refurbishment projects? A Motivation-Opportunity-Ability approach. Sustainable Cities and Society 36, S. 33-41 (https://doi.org/10.1016/j.scs.2017.09.025)


Articles in trade journals and newspapers

  • Scherer, C.; Emberger-Klein, A.; Menrad, K. (2018): What consumers know and think… Consumers‘ experience, knowledge, expectations and preferences regarding products made of biobased plastics. Bioplastics Magazine


Author in books/project reports

  • Stoltenberg, U.; Kühnast, B.; Menrad, K.; Botzler, F.; Falk, O.; Schmid, C. (2018): Kita und Kommune – Partner für eine nachhaltige Entwicklung. Mediengruppe Oberfranken, Kulmbach
  • Stoltenberg, U.; Kühnast, B.; Botzler, F.; Falk, O.; Menrad, K. (2018): Kita und Energiewende (KIEN) – Entwicklung modellhafter Bildungspraxis, Mitarbeiterqualifizierung und kommunale Einbindung. Abschlussbericht. Leuphana Universität Lüneburg, Hochschule Weihenstephan-Triesdorf. 137 S.


Contributions to conference proceedings

  • Berki-Kiss, D.; Lampert, P.; Menrad, K. (2018): Fairtrade or conventional roses – Influencing factors for sustainability conscious consumer choice. German Society for Horticultural Science (DGG): DGG-Proceedings 8, 2018, Nr. 1, S. 1-5. DOI: 10.5288/dgg-pr-dk-2018


Selected presentations at scientific conferences and professional events

  • Menrad, K. (2018): Influence of participation and private investments on citizens‘ acceptance of wind energy projects. Vortrag auf 2nd Israel-TUM Winter School „Climate change and energy policy in an era of technological change“. 27. November 2018 in Straubing
  • Menrad, K. (2018): Verbraucheraspekte bei Biokunststoffen. Interview in: Die Wirtschaftszeitung November 2018
  • Menrad, K.; Scherer, C.; Klein, F.; Emberger-Klein, A.; Niedermeier, A. (2018): Verbraucheraspekte bei Biokunststoffen. Vortrag auf Kooperationsforum Biopolymere von Bayern Innovativ. Straubing 24. Oktober 2018
  • Menrad, K. (2018): Biokunststoffe als Chance für unsere Zukunft. Mit Kreativität, Vernunft und Verantwortung gegen die Plastikvermüllung. Vortrag bei CDU Waldstetten am 5. Oktober 2018
  • Niedermeier, A.; Emberger Klein, A.; Menrad, K. (2018): Green plastic packaging. A consumer segmentation study in Germany. Poster auf 2018 Behavior, Energy & Climate Change Conference 7.-10.10. 2018 in Washington D.C. (USA)
  • Bauer, A.; Menrad, K. (2018): Spotline on the influence of the Paris Agreement on pro-environmental behavior. Vortrag auf 2018 Behavior, Energy & Climate Change Conference 7.-10.10. 2018 in Washington D.C. (USA)
  • Emberger-Klein, A.; Schöps, J.; Menrad, K. (2018): Factors influencing behavioral intention towards climate-friendly food consumption in Southern Germany. Vortrag auf 30th International Conference of Agricultural Economists, 28.7.-2.8.2018 in Vancouver (Kanada)
  • Berki-Kiss, D..; Lampert, P..; Menrad, K. (2018): Consumer preferences of sustainability labeled cut roses in Germany. Poster auf 30th International Conference of Agricultural Economists, 28.7.-2.8.2018 in Vancouver (Kanada)
2017

Scientific publications in peer-reviewed journals

  • Baumhof, R.; Decker, T.; Röder, H.; Menrad, K. (2017): An Expectancy Theory Approach: What motivates and differentiates German house owners in the context of Energy Efficient Refurbishment Measures? Energy & Building 152, S. 483-491 (https://doi.org/10.1016/j.enbuild.2017.07.035)
  • Gamel, J.; Menrad, K.; Decker, T. (2017): Which factors influence retail investors’ attitudes towards investments in renewable energies? Sustainable Production and Consumption 12, Nr. 10, S. 90-103 (https://doi.org/10.1016/j.spc.2017.06.001)
  • Lampert, P.; Menrad, K.; Emberger-Klein, A. (2017): Carbon information on vegetables: How does it affect the buying process? International Journal of Consumer Studies 41, Nr. 6, S. 618-626 (https://doi.org/10.1111/ijcs.12375)
  • Langer, K.; Decker, T.; Menrad, K. (2017): Public participation in wind energy projects located in Germany: Which form of participation is the key to acceptance? Renewable Energy 112, 11/17, S. 63-73 (https://doi.org/10.1016/j.renene.2017.05.021)
  • Gabriel, A.; Bitsch, V.; Menrad, K. (2017): Feasibility-oriented application of system analysis in SMEs – The cybernetic approach of VSM to horticultural retail companies in Germany. Systemic Practice and Action Research 30, S. 145-172 (https://doi.org/10.1007/s11213-016-9388-1)
  • Lemmerer, A.; Menrad, K. (2017): Attitudes and habit in value perception for foods. Journal of Food Products Marketing 23, Nr. 1, S. 99–121 (https://doi.org/10.1080/10454446.2017.1244788)
  • Scherer, C.; Emberger-Klein, A.; Menrad, K. (2017): Biogenic product alternatives for children: Consumer preferences for a set of sand toys made of bio-based plastic. Sustainable Production and Consumption 10, S. 1-14 (https://doi.org/10.1016/j.spc.2016.11.001)


Articles in trade journals and newspapers

  • Dobelmann, H.; Schöps, J.; Menrad, K. (2017): Hydro-Salat mit Wurzelballen: Die Frische gezielter bewerben. Gemüse 53, Nr. 10, S. 46-48


Author in books/project reports

  • Blesin, J. M.; Klein, F.; Emberger-Klein, A.; Scherer, C.; Menrad, K.; Möhring, W. (2017): Bevölkerungsrepräsentative Online-Umfrage in Deutschland zu Biokunststoffen. Hochschule Hannover, Hochschule Weihenstephan-Triesdorf. 144 S.


Contributions to conference proceedings

  • Menrad, K.; Emberger Klein, A.; Klein, F.; Niedermeier, A.; Scherer, C. (2017): Verbrauchereinschätzungen zu biobasierten Produkten. In: DECHEMA Biotechnologie (2017): Biobasierte Chemie im Fluss. Kurzfassungen. Frankfurt: Dechema 2017, S. 27.
  • Bauer, A.; Menrad, K. (2017): The connection between cognition and behavior: A two-step model analysis. In: Book of Abstracts, International Conference on Environmental Psychology. Theories of Change and Social Innovation in Transitions Towards Sustainability, S. 288-289. ISBN 978-84-932694-9-4
  • Bauer, A.; Decker, T.; Menrad, K. (2017): About rebound- and spillover-effects: A two-step model for analysing influencing factors on environmental behaviour. Konferenzband “International Conference on Human Dimensions of Environmental Risks, 21.-26. Mai 2017 in Ascona (Schweiz), S. 31, https://www.ethz.ch/content/dam/ethz/special-interest/gess/chair-of-sociology-dam/documents/enri2017/enri2017_booklet.pdf


Selected presentations at scientific conferences and professional events

  • Lampmann, L.; Emberger-Klein, A.; Menrad, K. (2017): Protein for community-dwelling older people: Aspects which influence the perception of commercially available protein drinks. Vortrag auf 31. EFFoSt Conference “Food Science and Technology: Challenges for the 21st Century – Research to progress society”, 13.-16.11.2017 in Melia Sitges (Spanien)
  • Nguyen, M.; Emberger-Klein, A.; Menrad, K. (2017): Personalized price promotion for healthier food: An innovative approach to incentivize healthy eating. Vortrag auf 7. International Conference on Food Studies des Food Studies Research Networks. 26.-27.10.2017 in Rom (Italien)
  • Nguyen, M.; Emberger-Klein, A.; Menrad, K. (2017): Virtual feedback system using personalized price promotion for healthier food choices. Poster auf 2. Bioökonomietag des Ministeriums für Ländlichen Raum und Verbraucherschutz Baden-Württemberg. 4.-5.10.2017 in Stuttgart
  • Nguyen, M.; Emberger-Klein, A.; Menrad, K. (2017): Using personalized price promotions to encourage healthier fast-food choices: An experimental study. Poster auf 31. EFFoSt Conference “Food Science and Technology: Challenges for the 21st Century – Research to progress society”, 13.-16.11.2017 in Melia Sitges (Spanien)
  • Menrad, K.; Emberger Klein, A.; Klein, F.; Niedermeier, A.; Scherer, C. (2017): Verbrauchereinschätzungen zu biobasierten Produkten. In: DECHEMA Biotechnologie (2017): Biobasierte Chemie im Fluss. Kurzfassungen. Frankfurt: Dechema 2017, Vortrag auf Konferenz 24.-25.10. 2017 in Straubing-Sand
  • Bauer, A.; Decker, T.; Menrad, K. (2017): About rebound- and spillover-effects: A two-step model for analysing influencing factors on environmental behaviour. Konferenzband “International Conference on Human Dimensions of Environmental Risks, 21.-26. Mai 2017 in  Ascona (Schweiz), S. 31, https://www.ethz.ch/content/dam/ethz/special-interest/gess/chair-of-sociology-dam/documents/enri2017/enri2017_booklet.pdf
  • Bauer, A.; Menrad, K. (2017): The connection between cognition and behavior: A two-step model analysis. Vortrag auf International Conference on Environmental Psychology. Theories of Change and Social Innovation in Transitions Towards Sustainability, 30.8. – 1.9.2017 in Coruna (Spanien)
2016

Scientific publications in peer-reviewed journals

  • Stern, T.; Höher, M.; Schwarzbauer, P.; Menrad, K.; Hedeler, B. ; Peer, M. (2016): From wood to food: Approaching stakeholder integration in forest-based biorefinery development. Die Bodenkultur– Journal of Land Management, Food and Environment 67, Nr. 3, S. 165-172 (https://doi.org/10.1515/boku-2016-0014)
  • Gabriel, A.; Bitsch, V.; Menrad, K. (2016): Conceptual framework for system analysis of family-run agricultural enterprises. Journal of Small Business and Enterprise Development 28, Nr. 4, S. 325-344 (https://doi.org/10.1080/08276331.2016.1205914)
  • Langer, K.; Decker, T.; Roosen, J.; Menrad, K. (2016): A qualitative analysis to understand the acceptance of wind energy in Bavaria. Renewable and Sustainable Energy Reviews 64, S. 248-259 (https://doi.org/10.1016/j.rser.2016.05.084)
  • Rahbauer, S.; Menapace, L.; Menrad, K.; Decker, T. (2016): Adoption of green electricity by German small and medium-sized enterprises (SMEs) – a qualitative analysis. Journal of Cleaner Production, 129, S. 102-112 (https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2016.04.113)
  • Emberger-Klein, A.; Menrad, K.; Heider, D. (2016): Determinants of consumers’ willingness-to-pay for fairly-produced, locally grown dairy products. German Journal of Agricultural Economics 65, Nr. 2, S. 94-109
  • Emberger Klein, A.; Menrad, K.; Zapilko, M (2016): Consumers’ preference heterogeneity for GM and organic food products in Germany. Agribusiness – An International Journal. 32, Nr. 2, S. 203-221 (https://doi.org/abs/10.1002/agr.21439)
  • Rahbauer, S.; Menapace, L.; Menrad, K.; Decker, T. (2016): Purchase of green electricity by small and medium-sized enterprises in Germany. Renewable and Sustainable Energy Reviews 59, S. 1185-1194 (https://doi.org/10.1016/j.rser.2016.01.079)
  • Klein, A.; Menrad, K. (2016): Climate friendly food choices regarding fruit and vegetables: How German consumers perceive their competency and what supporting measures they would prefer. Acta Horticulturae (ISHS), S. 183-190 (https://doi.org/10.17660/ActaHortic.2016.1132.25)
  • Gamel, J.; Menrad, K.; Decker, T. (2016): Is it really all about the return on investment? Exploring private wind energy investors’ preferences. Energy Research & Social Science 14, , S. 22-32 (https://doi.org/10.1016/j.erss.2016.01.004)


Contributions to conference proceedings

  • Romets, D.; Menrad, K. (2016): Which factors influence investments of Ukrainian agroholdings in biogas. Paper für 155. EAAE-Seminar „European Agriculture towards 2030. Perspectives for further East-West Integration“, 19.-21. September 2016 in Kiew (Ukraine). Wissenschaftszentrum Straubing, 41 S. http://ageconsearch.umn.edu/bitstream/245876/2/EAAE-Seminar%202016_Paper_Dmytro%20Romets.pdf

 

Selected presentations at scientific conferences and professional events

  • Romets, D.; Decker, T.; Menrad, K. (2016): Which factors influence biogas investments of Ukrainian agroholdings? An empirical study of large-scale farms in Ukraine. Vortrag auf 155. EAAE-Seminar „European Agriculture towards 2030. Perspectives for further East-West Integration“, 19.-21. September 2016 in Kiew (Ukraine)
  • Nguyen, M. (2016): Personalized price promotion for healther food choices among adolescents. Poster auf 23. C.A.R.M.E.N. Forum Bioökonomie. 7.3.2016 in Straubing
2015

Scientific publications in peer-reviewed journals

  • Gabriel A.; Menrad, K. (2015): Market acceptance and consumers’ willingness-to-pay for plants in biodegradable pots. Acta Horticulturae 1099, S. 297-305 (https://doi.org/17660/actahortic.2015.1099.34)
  • Lampert, P.; Soode, E.; Menrad, K.; Theuvsen, L. (2015): Distributing asparagus: a climate perspective considering producer and consumer aspects. Agroecology and Sustainable Food Systems 40, Nr. 2, S. 169-186 (https://doi.org/10.1080/21683565.2015.1118718)
  • Lemmerer, A.; Zapilko, M.; Menrad, K. (2015): Senior management’s influence on new product development projects and firm performance in small and medium-sized food companies. International Food and Agribusiness Management Review 18, Nr. 4, S. 105 -120
  • Hertel, M.; Menrad, K. (2015): Adoption of energy-efficient technologies in German SMEs of the horticultural sector – the moderating role of personal and social factors. Energy Efficiency, 10/2015, S. 791-806 (https://doi.org/10.1007/s12053-015-9400-0)
  • Decker, T.; Menrad, K. (2015): House owners‘ perceptions and factors influencing their choice of specific heating systems in Germans. Energy Policy 85, S. 150-161 (https://doi.org/10.1016/j.enpol.2015.06.004)
  • Lemmerer, A.; Menrad; K. (2015): Customers’ use of prices and internal reference prices to evaluate new food products. British Food Journal 117, Nr. 4, S. 1411-1424 (https://doi.org/10.1108/bfj-07-2014-0270)
  • Gabriel, A.; Menrad, K. (2015): Cost of co-existence of GM and non-GM products in the food supply chains of rapeseed oil and maize starch in Germany. Agribusiness- An International Journal 31, Nr. 4, S. 472-490 (https://doi.org/10.1002/agr.21415)
  • Lampert, P.; Soode, E.; Menrad, K. (2015): The carbon-conscious-consumer? A causal model for the product Carbon Footprint of asparagus at the consumer stage. International Journal of Consumer Studies 39, Nr. 3, S. 269-280 (https://doi.org/10.1111/ijcs.12177)
  • Bauer, R.; Menrad, K.; Decker, T. (2015): Adaptive hybrid methods for choice-based conjoint analysis – A comparative study. International Journal of Marketing Studies 7, Nr. 1, S. 1-14 (https://doi.org/10.5539/ijms.v7n1p1)


Author in books/project reports

  • Emberger-Klein, A.; Ergül, R.; Mempel, H.; Menrad, K. (2015): Carbon-Footprint-Analysen entlang der Wertschöpfungsketten von Obst und Gemüse an ausgewählten Beispielen sowie Erarbeitung eines entsprechenden Zertifizierungs- und Labellingsystems, Gekürzte Fassung des Schlussberichts an das BMBF (Förderkennzeichen: 17004X11). Wissenschaftszentrum StraubingGaus, C.C.;
  • Decker, T.; Menrad, K. (2015): Untersuchung der Bereitschaft von Landwirten zur Lieferung lognocellulosehaltiger Rohstoffe – dargestellt am Beispiel Stroh. Abschlussbericht für Teilprojekt 1 des Graduiertenkollegs BayReChem 2050. Wissenschaftszentrum Straubing, 56 S.
  • Rumm, S.; Emberger-Klein, A.; Menrad, K. (2015): Relevanz, Ausgestaltung und Praxistest einer Verbraucherkennzeichnung für Biokunststoffe. Abschlussbericht für Teilprojekt 9 des Graduiertenkollegs BayReChem 2050. Wissenschaftszentrum Straubing, 91 S.


Contributions to conference proceedings

  • Emberger-Klein, A.; Gabriel, A.; Menrad, K. (2015): A, B oder C-Ware – Welche Bedeutung haben Qualitätsklassen beim Kauf von Frischgemüse bei Wochenmarktkunden? DGG-Proceedings DGG Tagung Februar 2015 in Freising. DGG-Proceedings 5, Sep. 2015, Nr. 8, S. 1-5. DOI: 10.5288/dgg-pr-05-08-ae-2015
  • Lampert, P.; Lemmerer, A.; Menrad, K. (2015): Smartshopping via Smartphone? Zur Bedeutung des mobilen Internets beim Informationsverhalten bei Obst und Gemüse. In: Dirksmeyer, W.; Theuvsen, L.; Kayser, M. (Hrsg.): Aktuelle Forschung in der Gartenbauökonomie. Tagungsband zum 1. Symposium für Ökonomie im Gartenbau. Braunschweig: Johann Heinrich von Thünen-Institut, Thünen Report 22, S. 33-44
  • Klein, A.; Menrad, K.; Gabriel, A.; Zapilko, M. (2015): Klima-Kennzeichnung von Gartenbauprodukten? Klima-Kennzeichnung von Gartenbauprodukten? Ansichten und Anforderungen verschiedener Akteure und Stakeholder an ein C02-Zertifizierungs- und Labelling-System. In: Dirksmeyer, W.; Theuvsen, L.; Kayser, M. (Hrsg.): Aktuelle Forschung in der Gartenbauökonomie. Tagungsband zum 1. Symposium für Ökonomie im Gartenbau. Braunschweig: Johann Heinrich von Thünen-Institut, Thünen Report 22, S. 167-184


Selected presentations at scientific conferences and professional events

  • Menrad, K. (2015): Biogenic resources in Germany – availability and logistics. Vortrag auf Bioeconomy Conference, 7.5.2015 in Halle
  • Emberger-Klein, A.; Menrad, K. (2015): Climate friendly food choices regarding fruit and vegetables: How German consumers perceive their competence and what supporting measures they would prefer. Vortrag auf dem ISHS 18th International Symposium on Horticultural Economics and Management. 31.05.-03.06.2015 in Alnarp (Schweden)
  • Klein, A.; Gabriel, A.; Strober, W.; Steinhardt, M.; Lampert, P.; Ergül, R.; Menrad, K. (2015): Was will macht der Konsument? Berücksichtigung des Verwendungsverhaltens von Verbrauchern bei Obst und Gemüse bei der Berechnung des Product Carbon Footprint. Poster auf der 50. Jahrestagung der DGG, 24.-28. Februar 2015 in Freising 
  • Lampert, P.; Menrad, K. (2015): Hat der Verbraucher bereits Interesse am Carbon Footprint von Gartenbauprodukten? Vortrag auf der 50. Tagung der Deutschen Gartenbauwissenschaftlichen Gesellschaft (DGG) in Freising-Weihenstephan
  • Klein, A.; Gabriel, A.; Menrad, K. (2015): A, B oder C-Ware – Welche Bedeutung haben Qualitätsklassen beim Kauf von Frischgemüse für Wochenmarktkunden? Vortrag auf der 50. Tagung der Deutschen Gartenbauwissenschaftlichen Gesellschaft (DGG), 24.-28.02.2015 in Freising-Weihenstephan
2014

Scientific publications in peer-reviewed journals

  • Bauer, R.; Menrad, K.; Decker, T. (2014): Alternative fuel vehicles – Preferences, attitudes and motives of German students in the field of mobility. International Journal of Electric and Hybrid Vehicles 8, Nr. 4, S. 298-314 (https://doi.org/10.1504/ijehv.2014.067604)
  • Gabriel, A.; Menrad, K. (2014): The costs of GM and non-GM co-existence in processed food systems – Demonstrated for the cases of the German supply chains of chocolate and frozen pizza. Journal of Agricultural and Food Industrial Organization. ISSN (Online) 1542-0485 (https://doi.org/10.1515/jafio-2013-0013)


Author in books/project reports

  • Kainz, U. Klein, A.; Menrad, K. (2014): Kauf- und Zahlungsbereitschaft für Polyamide aus heimischen Nachwachsenden Rohstoffen. Abschlussbericht für Teilprojekt 10 des Graduiertenkollegs BayReChem 2050. Wissenschaftszentrum Straubing, 64 S.


Contributions to conference proceedings

  • Bauer, R.; Menrad, K. (2014): Adaptive hybrid preference measurement methods in product innovation, In: Huizingh, K; Conn, S; Torkkeli, M. & Bitran, I. (Eds.): The Proceedings of XXV ISPIM Conference – Innovation for Sustainable Economy and Society, 8-11 June 2014, Dublin, Ireland, ISBN 978-952-265-591-2
  • Gabriel, A.; Menrad, K. (2014): Der Einfluß von Marken bei Zierpflanzen auf die Produktwahrnehmung und Kaufentscheidung des Verbrauchers. DGG-Proceedings 4, Nr. 5, S. 1-5
  • Gaus, C.-C.; Menrad, K.; Decker, T. (2014): Verkaufsbereitschaft von Landwirten für Stroh in Bayern. In: Kirschke, D.; Bokelmann, W.; Hagedorn K.; Hüttel S. (Hrsg.): Wie viel Markt und wie viel Regulierung braucht eine nachhaltige Agrarentwicklung?, Schriften der Gesellschaft für Wirtschafts- und Sozialwissenschaften des Landbaues e. V., Band 49, Landwirtschaftsverlag: Münster, S. 409-410. http://www.gewisola.de/files/Schriften_der_GEWISOLA_Bd_49_2014.pdf


Selected presentations at scientific conferences and professional events

  • Menrad, K.; Lemmerer, A. (2014): Was will der Kunde? Konsum als Ausdruck persönlicher Lebenswelten. Vortrag im Rahmen der 20. Internationalen DBU-Sommerakademie in Ostritz, 30. Juni bis 3. Juli 2014
  • Stiehler, W.; Gamel, J.; Menrad, K. (2014): Wahrnehmung und gesellschaftliche Akzeptanz von Erneuerbaren Energien – Untersuchungen zum Thema Akzeptanz und Bürgerbeteiligung. Vortrag beim Wind & Energie Kongress des renergie Allgäu e.V. am 26. Februar 2014 in Ulm
  • Gabriel, A.; Menrad, K. (2014): Der Einfluss von Marken bei Zierpflanzen auf die Produktwahrnehmung und die Kaufentscheidung des Verbrauchers. Referent auf der 49. Gartenbauwissenschaftlichen Tagung, 05.-08.03.2014 in Dresden
  • Decker, T.; Bauer, R.; Menrad, K. (2014): Heating system in German single family houses – Adopters and non-adopters of wood pellet heating. Presentation at Behave Energy Conference, 3-4 September 2014, Oxford, United Kingdom.
  • Gamel, J.; Menrad, K. (2014): Driving factors for private wind energy investments. Presentation at Behave Energy Conference, 3-4 September 2014, Oxford, United Kingdom.
  • Bauer, R.; Menrad, K. (2014): Adaptive hybrid preference measurement methods in product innovation. Presentation at XXV ISPIM Conference – Innovation for Sustainable Economy and Society, 8-11 June 2014, Dublin, Ireland. 
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D-94315 Straubing

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